Aktivitetsledersamling: Fremdriftstak og pedagogikk

Aktivitetsledersamling: Fremdriftstak og pedagogikk


Tid


Workshop: Fremdriftstak og pedagogikk. 


Ansvarlige: Hanne (LPK) og Jahn Olaf fra Mandal (joo@joo.no, 930 08 563). Denne workshopen er et samarbeid mellom padleklubbene i Søgne, Mandal, Kristiansand og Lillesand. Alle aktivitetsledere fra disse klubbene er velkommen!


Sted: Søgne


Fremdriftspadling er det vi gjør mest og det oppleves kanskje som noe av det vanskeligste å lære bort. For å være en god kurslærer er det nødvendig med gode egenferdigheter. På workshoppen er det et mål at deltakerne skal forstå mer om fremdriftspadling. Vi vil følge opplegget som Nigel Foster bruker når han holder kurs i fremdriftspadling. Nigel er nok den mest anerkjente havkajakkinstruktøren i venden. På aktivitetslederkurset (også på videregående) er det lite tid til å reflektere over hvorfor en øvelse er god og eller ikke fult så bra. Vi skal bruke noen minutter etter hver øvelse og dele litt «opplevelser».


På workshoppen går vi gjennom på land hva som er et godt padletak og hva vi skal unngå. Målet er å flytte kajakk og padler fremover, istedenfor å sette vann i bevegelse bak padleåren. Vi gjennomfører enkle øvelser hvor effekten av hver del av padletaket blir tydelig.


Metodene for å formidle fremdriftstak, er kanskje ikke egnet for bruk på grunnkurs. Elementer av det som gjennomgås, kan brukes på alle kurs. Tankegangen rundt formidling av padleteknikk er universell. Dette er en uformell workshop og alle oppfordres til å bidra til felles læring.


Ta gjerne kontakt med Jahn Olaf dersom det er spørsmål


Litt om Nigel sine tanker om instruksjon:


Instructing


Know your subject. If you cannot answer the question “why?” then you should be asking it. To teach, you really need to understand your topic inside out before you start. This benefits you as much as your students. By analyzing paddling techniques, breaking them down into the smallest possible parts, you uncover more than a few of your own mistakes and misunderstandings. From these small blocks it is then possible to build precise maneuvers, whether on flat water, surf waves, or on whitewater.


If the first trick to teaching is understanding your subject, the next is learning about your student. That encompasses their anxiety, learning style, equipment, and how they respond to the teaching environment. Each person is different, so you must prepare more than one way to explain or demonstrate every little detail. When Plan A fails, what is your Plan B? Fail to prepare, prepare to fail.


(For å unngå å bli tatt for plagiat, dette er kopiert fra https://nigelkayaks.com/bio/


Administratorer


Kommentarer

Du må logge inn for å poste i veggen.